Gezonde glutenvrije energierepen. Met kokos en dadels.

Ken je die glutenvrije enegierepen van dadels en kokos? Ik ga geen merken noemen maar ze zijn veel te lekker en eigenlijk ook veel te duur voor iemand de ze het liefst elke dag eet.

Dadels en kokos

Ik ben dol op dadels, en van kokos krijg ik ook maar geen genoeg. Dus mijn favoriete tussendoortje bestaat vaak uit zo’n lekkere raw of superfood reep. Vooral als ik onderweg ben of na het sporten heb ik zin in zo’n gezonde suikerboost.

DIY

De energierepen zijn niet bepaald goedkoop. En toen ik onderweg in de trein eens besloot uit te rekenen hoeveel ik maandelijks wel niet kwijt was aan deze energie repen kwam ik tot een schokkende conclusie (insert geschokte emoticon hier). Sindsdien maak ik de repen zelf. De ‘Do It Yourself’ mentaliteit! Dat is niet alleen veel lekkerder en vriendelijker voor mijn portemonnee. Ik weet ook precies wat erin zit -en belangrijker- wat er niet inzit.

Variatie

Dit recept is het basisrecept. Je kunt de pinda’s ook vervangen door walnoten of pecannoten. Of gebruik een keer wat vijgen in plaats van dadels. Wat je maar lekker vindt! Voeg wat cacao of stukjes chocolade toe voor een chocoladevariant of voeg wat speculaaskruiden toe als je daar meer van houdt. Experimenteer een beetje totdat je jouw perfecte reep hebt gevonden.

Ik maak het recept altijd in een cakevorm en snij deze dan in zo’n 8 a 10 repen. Door ze te verpakken in wat bakpapier en klaar te leggen in de koelkast grijp ik nooit meer mis.

glutenvrije energierepen
Recipe Type: gezond
Cuisine: glutenvrij
Author: Emmelou
Prep time:
Total time:
bakapier en een rechthoekige schaal of vorm
Ingredients
  • 200 gram voorgweekte dadels ontpit
  • 100 gram ongezouten pinda’s
  • 50 gram gemalen kokos
  • 2 a 3 eetlepels gesmolten kokosolie
Instructions
  1. Laat de dadels voor minstens 10 minuten in heet water zacht worden en giet af.
  2. Doe de pinda’s in je keukenmachne en maal alvast grof voor.
  3. Voeg 2 eetlepels gemalen kokos, de dadels en kokosolie toe en mix tot een plakkerige massa.
  4. Bekleed je vorm met bakpapier of folie en druk het mengsel goed aan.
  5. Strooi de overige kokos over de bovenkant en laat minstens 2 uur in de koelkast opstijven.
  6. Snij de plakkaat nu in mooie reepjes of blokjes en verpak individueel zodat je ze snel kunt meenemen.
  7. Bewaar de energierepen in de koelkast of vriezer.

 

Laat een leuke reactie achter!