Mijn glutenvrije weekmenu en een gratis weekplanner

Ken je die food diaries die menig blogger met regelmaat post? Ik realiseerde mij dat ik dat eigenlijk nog nooit heb gedaan. Daarom vertel ik je vandaag wat ik allemaal eet naast de recepten op mijn blog. Ik deel ook meteen een handig weekmenu en een planner die jullie gratis mogen uitprinten.

Vandaag neem ik je gezellig mee in mijn glutenvrije keuken. Een keuken die vanwege ‘het gebrek aan een vaatwasser’ en ‘met bakboek in de maak’ meestal voor zo’n 80% uit vieze vaat bestaat. #foodbloggerslife #itaintpretty
Nu denk je misschien dat ik na een dag bakken helemaal geen zin meer heb om te koken maar niets is minder waar. Na al die zoetigheid ga ik ‘s avonds helemaal los met verse ingrediënten en vooral heel veel groente.
Stiekem probeer ik ook niet al te veel van al dat lekkers dat ik bak zelf op te eten. Als ik dat wel zou doen dan moet ik elke maand een grotere maat spijkerbroek aanschaffen.

Mijn weekmenu is eigenlijk best braaf en heel gezond. Vooral vergeleken bij de recepten die ik doorgaans hier deel. In het weekend compenseer ik dat gezonde vaak met hele extravagante ontbijtjes. Want wie dacht dat glutenvrij eten saai en altijd gezond moet zijn heeft het goed mis.
Je bent zo onderhand vast wel nieuwsgierig geworden naar wat ik dan allemaal eet. Shall we?

Een dag uit mijn glutenvrije dieet

Ontbijt: Ik begin de dag meestal met wat yoghurt of havermoutpap. Nee! Dat is gelogen. Ik begin mijn dag áltijd met een groot glas water en koffie. Als ik haast heb pak ik ook weleens wat luchtige crackers of wat noten en zadenbrood. In het weekend pak ik flink uit. Bijvoorbeeld met deze lekkere wafels met verse bosbessen of ik bak een stapel pannenkoeken.

Lunch: Als ik voor de lunch trek krijg dan zorg ik meestal dat ik wat nootjes of een energiereep bij de hand heb. In de middag maak ik vaak een salade met humus of een lekkere ciabatta met mozzarella en pesto. In de namiddag wil ik vaak nog iets te snacken. Dan pak ik bijvoorbeeld een appel met wat pindakaas of een stuk(je) pure chocolade. Dit zijn dus vooral de momenten waarop ik met veel pijn en moeite probeer mijn eigen baksels te laten staan. Je begrijpt natuurlijk dat dit niet altijd lukt.

Avond: Als avondeten eet ik graag veel verse groente. Laatst maakte ik een heerlijke ‘salad bowl’(groenvoer in grote kom) met een dressing van glutenvrije sojasaus, limoensap en sesamolie. Ik maak het af met wat geroosterde cashewnoten in plaats van vlees of vis. Ik ben ook dol op de Italiaanse keuken. Pastagerechten komen hier elke week wel voorbij. Net als veel oosterse gerechten.
Gekookte aardappelen eet ik vrijwel nooit. Dat is niks voor mij. Ik hou van gerechten met lekker veel smaak en knapperige groente. De Hollandse pot is zo’n beetje het tegenovergestelde van alles wat ik lekker vind.

Mijn Guilty pleasure is pizza en tegenwoordig kan ik die zelfs net als alle ‘normies’ gewoon in het vriesvak scoren.
Nog zo’n guilty pleasure zijn kaasjes. En dat is meteen ook de reden waarom al mijn vegan pogingen tot niets uitlopen. Een grote plank vol met toastjes, franse kaas en olijven #omnomnomnom

Mijn weekplanner

Als je écht heel nieuwsgierig bent kun je ook eens kijken naar mijn ingevulde weekplanner. Je mag ‘m zelfs uitprinten en een weekje eten zoals ik dat doe. Er staat meteen een handig boodschappenlijstje bij. Ik heb ‘m ook als blanco versie voor jullie klaargezet. Neem er een half uurtje de tijd voor en je hoeft er de rest van de week niet meer bij stil te staan. Je zult zien dat het werken met een weekplanner veel voordeliger uitpakt. Zoek naar lekkere recepten online en zet de ingrediënten meteen in je weekplanner. Print ‘m uit en hang ‘m op de koelkast.

Waarom glutenvrij?

Ik eet al jaren glutenvrij. Voordat ik met mijn dieet begon had ik veel onbegrepen klachten. Ik kwam als kind regelmatig vanwege hevige buikpijn bij de huisarts. Helaas zonder resultaat. Het is een heel verhaal maar toen ik als jongvolwassene klaar was met al die buikklachten en zelf op onderzoek ging zijn we uiteindelijk tot een juiste diagnose gekomen. Sinds ik glutenvrij eet heb ik gelukkig nergens meer last van. Het is wel eens vervelend maar over het algemeen zie ik mijzelf zeker niet als patiënt.

Doe de zelftest

Er zijn overigens ook mensen zonder coeliakie die tóch gevoelig zijn voor gluten. Vermoed je zelf misschien dat gluten de oorzaak zijn van je klachten? Doe dan eens deze zelftest (klik hier). Bespreek ook met een arts of het glutenvrije dieet iets voor jou is.

Klik hier voor mijn weekmenu inclusief handig boodschappenlijstje
klik hier voor de gratis weekplanner
Kijk ook eens op de website van Schar voor een heleboel glutenvrije recepten

 


*Dit artikel is een samenwerking met het glutenvrije merk Schär. Lees mijn disclaimer voor meer informatie.

  1. Wat glutenvrije ideeën zijn altijd fijn! Wil je misschien het recept van de wafels delen? Vanaf dat ik glutenvrij ben gaan eten, zoek ik al een goed recept, maar die heb ik helaas nog niet gevonden. Jouw recepten zijn nog nooit tegengevallen!!

  2. Hoi Julia, De wafels van de foto zijn van het merk Schär. Ze zijn erg lekker. Als ik ze zelf bak ga ik meestal voor een gezonde variant op basis van quinoa. Het recept staat hier: https://bakersandfakers.nl/quinoa-wafels/

Laat een leuke reactie achter!